Tietoa Yrittäjälle: Yrityksille yksi viitenumero verojen maksamiseen

Yritykset ja yhteisöt maksavat jatkossa veronsa yhdellä yleisellä viitenumerolla verolajikohtaisten viitenumeroiden sijaan.

Muutos koskee osakeyhtiöitä, avoimia yhtiöitä, kommandiittiyhtiöitä, yhtymiä, yhdistyksiä, säätiöitä ja julkisyhteisöjä.

Muutos ei koske henkilöasiakkaita, yksityisiä elinkeinonharjoittajia (kuten toiminimiyrittäjiä), kuolinpesiä eikä maa- ja metsätalouden harjoittajia. Heillä maksaminen säilyy ennallaan.

Yleinen viitenumero koskee seuraavia veroja:

  • tuloverot, kuten ennakkoveron, lisäennakon ja jäännösveron
  • kiinteistöveron
  • arvonlisäveron
  • palkkojen ennakonpidätykset ja muut työnantajasuoritukset
  • valmisteverot
  • muut oma-aloitteiset verot
  • autoveron
  • lahjaveron
  • varainsiirtoveron

Yleinen viitenumero ei koske seuraavia veroja:

  • maksujärjestelyyn kuuluvat verot tai ulosotossa olevat verot
  • arvonlisäveron erityisjärjestelmään kuuluvat verot (One Stop Shop)
  • perintövero
  • valmisteveron kertaluonteinen vakuus

Yllä mainituille veroille tulee maksutiedot erikseen.

Uuden viitenumeron käyttöönotto

Verohallinto päivittää uuden viitenumeron 18.11.2025 lähtien OmaVeroon sekä uusille verotuspäätöksille, yhteenvedoille ja verkkolaskuille.

Uusi, yleinen viitenumero tulee tallentaa yrityksen taloushallinto-ohjelmistoon mahdollisimman pian 18.11. jälkeen.

Jos eri verolajien viitenumerot on tallennettu verkkopankin maksupohjiin, uusi viitenumero tulee päivittää myös sinne.

OmaVerossa alkaa käyttökatko perjantaina 14.11. klo 17.00, ja se loppuu tiistaina 18.11. klo 8.00. Hoidathan akuutit veroasiasi kuntoon ennen käyttökatkoa.

Lisätietoa aiheesta löydät Verohallinnon tiedotteesta. Jos tarvitset asiaan liittyen henkilökohtaista neuvontaa, otathan yhteyttä omaan asiantuntijaasi.